Rakastunut, hurahtanut koiriin, ystäviä, kilpailuja, treenejä....

Ankka, oikelta nimeltään Hanna, -85 syntynyt koiraihminen. Mieheni Aten kanssa olemme mukana kaikenlaisessa koiratoiminnassa. Koulutamme, harrastamme, kilpailemme, opettelemme sekä puuhaamme yhdessä ja erikseen mm. tokossa, agilityssa, rallytokossa ja pk-jäljellä. Koirien kanssa liikkuminen on minulle tärkeää ja kulutamme lenkkipolkuja kävellen, juosten, vetopeleillä ja pyöräillen.

Sekalaisessa koiralaumassamme asustaa kaksi pk chihuahuaa Nismo ja Nemo, kolme hoffia ; Hiski, Iita ja Elmo Hiiriä jahtaa kolmen kissan kopla : Jästi+Joda+Joe.

Muistoissamme aina ja ikuisesti musta urpomme Wilma, hoffi joka meni luuston ja rakenteen takia vihreimmille nurmille aivan liian aikaisin.

17.11.2010

Kuhinaa ja sutinaa

Ensiksi täytyy laittaa linkki. En voisi olla ylpeämpi rakkaasta miehestäni joka on askeleen lähempänä unelmaansa - ensimmäistä Dagdahoff pentuetta. Mitään ei ole vielä kiveenhakattu koska luonto voi päättääkin toisin,mutta suunnitelmia on. Sivut ovat alkutekijöissään (Aten mielestä, mun mielestä ne on hienot :) ) . Tässä ne olisi, onneksi olkoon Ate :) , oon niin ylpeä ja innoissani tästä itsekin. DAGDAHOFF

Eilen olin ekaa kertaa hallitreeneissä. NuPu varasi Showlinkin hallin syksyksi ja kevääksi, treeniaika tiistaisin 18-20. Hmm..noh, en sen enempää tänne laita kyseisestä asiasta tai lähinnä ärtymyksestä jota se on saanut aikaan. Elina on järkkäillyt niiden kanssa juttuja parhaansa mukaan. Halli ei todella ollut eilen treenikunnossa kuin osittain ja senkin sai ihan itse siivota roskista..hmm..Noh, pääasia että saatiin rata pystyyn ja eikun tekemään! Mä toin radan, jossa aiheena tuplaputket, vekkaukset (kiitos Saija opeista :) ) ja lähinnä ohjauksen ennakointi kokonaisuudessaan. En keskittynyt kouluttamiseen sen enempää vaan Elina hanskasi sen ihan yksin - kiitos. Olen lupautunut aloittamaan kouluttamisen vasta tammikuun alusta.

Otin mukaani Nismon, Nemon ja Hiskin - WilmuriKulmuri sai jäädä kotiin Aten ja kissojen kanssa. Sen mielestä se oli ihan kamala asia, miksi muut pääsee ja mä en?! Ate kuitenkin sanoi että se oli rauhoittunut nopeasti - hienoa! Ne olivat myös treenailleet luoksetuloa yms sekä ajelleet kylillä :).

Nemo kun näki agiesteet, se ei tiennyt miten päin se olisi ollut! Voi sitä touhun määrää :). Tehtiin ihan nopeasti vaan tuplaputkea, sieltä kääntöjä ja käännöstä etenemisiä A:lle tai putkeen toiseen päähän. On sen kanssa vaan helppo mennä. Tuntuu niin sujuvalta ja helpolta :). Lisäksi me tehtiin temppuja. Mä oon sitä opettanut mun jalkojen välistä pujottelemaan ja peruuttamaan. Peruutus on tuntunut haasteelliselta jostain syystä, mutta kun naksua käyttää niin hoksaa nopeammin mitä haetaan. Temppuiluun sen käyttö onkin ihan ihanne - ainakin Nemolle.

Räks räks, wuf ja hau - mitä tehdään?? Että sellaisia terveisiä Nismolta. Vinoja perusasentoja - blaah..jää taas kamalan taakse ja huutaa siellä häntä heiluen. Meinasi jo hermo palaa..sitten otettiin aikalisä. Istuttiin hetki ihan hiljaa ja paikallaan, silittelin ja juttelin. Se auttoi :). Perusasennotkin suoristu kummasti, seuraaminen oli täpäkkää. Täyskäännökset suoraan peruasennosta perusasentoon alkaa olemaan kohtuullisia kunhan en ponkase liian lujaa liikkeelle. Oikealle on selkeesti vaikeampi. Sivuaskeleissa rintamasuunta kääntyy väkisinkin hetkeksi..mitenköhän sen opettaisin, hmm..isolla koiralla se tuntuu helpommalta. Hyvä häiriötreeni myös - ihan uusi paikka ja paljon koiria + agirata vieressä.

Naiset sekoittivat Hiskin kupolin ja uusi paikka...ihanaakin ihanempi Unna sai kaihoisia katseita Hiskiltä, mutta kunnon käskytyksellä sain sen toimimaan! Mä sain sen toimimaan! Vaikka ei ollut aitoja, ei näkösuojia, ei mitään ja koiria oli paljon..jes! Pujottelun sisäänmenoja, hidas mutta ei tehnyt virheitä. A:n alastulokontaktit..otti joka kerralla, mutta lähti ilman lupaa eli palautin ja seisotin siellä pitkään sen jälkeen sekä kävin palkkaamassa. Putkille takaaleikkaukset ja irrotukset oli tosi jees - wau! Mun täytyisi olla tarkempi siinä käsi alhaalla = pysy "kädessä", käsi ylhäällä = ole hyvä ja lennä etiäpäin. Eilen se kaarratti hemmetin kauas muutaman hypyn jälkeen ja mä ihmettelin että missä mättää kunnes tajusin että vikahan oli ylläriylläri mun viuhtovissa ja epäselkeissä käsissä. Kyllä se siinä pysyy jos kunnolla ohjaa ja liitelee sitten kun antaa luvan. Otin sen kanssa yleisellä tasolla eilen aika rauhallisesti (eli en juuri lelupalkannut tai innostanut) koska matto on...noh..ilmastointiteippi on aika liukas.

Toiminnantäyteinen ilta oli - tuli siinä Unnaakin kuvattua ja papereitakin täytettyä. Mä olin kyllä lähinnä vaan viestinviejä :). Kun tultiin kotiin, Wilma meinasi ratketa liitoksistaan! Kamala uikutus ja vinkuna, häntä heilui niin että epäilin sen lähtevän lentoon :). Kyllä on Aten kanssa ollut hymy herkässä Wilman kanssa, on se sellainen sohlari. Aamusta on kiva yrittää nousta iiiiiiihan hiljaa ettei Ate vaan heräisi kun toinen on ratkeamispisteessä heti herätessään! Erikoistaitona on myös tunkea märkä kuono suoraan silmämunaan ja puhaltaa sinne lämmintä ilmaa :D. Aamusta me opeteltiin vähän sivulle-tuloa. Aten kanssa juteltiin, että ehkä se takaa kiertäminen on paras vaihtoehto. Jotenkin mä vierastan sitä "pyöräyttämis" taktiikkaa, vaikka olen Nismonkin niin opettanut. Paikallaanoloa treenataan ruokakupilla kovasti ja kasvatetaan malttia. Luoksetuloa ja irtioloharjoituksia on tehty viestitaktiikalla kotipihassa aamuisin. Mä irrotan ja Ate kutsuu - hyvin on toiminut :).

Tänään olisikin sitten ohjelmaa lenkkeilyn, tottiksen ja kaffittelun merkeissä kun Kati tulee meille Pimun kanssa - jee!

2 kommenttia:

  1. Hauskalta kuullostaa Wilman elämä... toi nokan tökkääminen silmämunaan aamusella on niin tuttua, loisteliasta elämää varmaan, tähtiä kun näkyy heti aamusta räkäisten silmäripsien välistä. :)

    VastaaPoista
  2. Wilma on hyvin paljon samanlainen kuin Nemo - molemmat ilakoivat ihan övereihin ihan pikkujutuista :) . Hassuja. Hiski ja Nismo taaseen ovat mukamas niin arvokkaita herroja että heitä ei kaikki hömpötykset oikein jaksa innostaa.
    Hih, loisteliasta elämää tosissaan :D !

    VastaaPoista